Slik lager du drivhus med barna

Nå går vinteren mot slutten, og snart er det påske. Dette er en fin tid for å se at naturen våkner til liv igjen. Noen steder i landet er våren kommet så langt at det er hestehov i grøftekanten, og småkrypene våkner til liv fra vinterdvalen under steiner og røtter. I andre deler av landet er vårtegnene at snøen sakte, men sikkert smelter, og bakken kommer til syne.   

Påskeaktivitet i barnehage kan være å så karse i bomull, lage kyllinger av ulike materialer eller male påskeegg til å pynte med. En annen aktivitet er å lage drivhus til å henge i vinduet, slik at barn og voksne kan følge frøets gang frem til spire.  

Her får du oppskriften på drivhus 

1. Finn frem en pose, en tapebit, litt bomull eller tørkerull og frø som spirer raskt, for eksempel solsikkefrø. 

2. Legg frøene i vann i en time før de skal brukes. 

3. Fukt bomullen/tørkepapiret, og legg det i bunnen av posen. Dra gjerne bomullen litt fra hverandre, slik at den er litt løs.  (Dersom det blir for vått, kan frøene mugne) 

4. «Plant» frøene i bomullen/tørkepapiret. 

5. Lukk posen, og heng den i vinduet med en tapebit eller liknende.  


6. Barna kan lage personlige tak til drivhusene sine. 

7. Frøene spirer i løpet av 3 – 4 dager. Her er bilde etter fire dager, hvor du ser tydelig spiring inni bomullen.

8. Ta de ut fra drivhuset når de små planetene har slått rot. Her er et bilde en uke etter såing.

9. Plant de i en potte med jord.


Tips: Ved å velge frø som blir til spiselige planter, som for eksempel bønnefrø eller sukkererter, gir det muligheter for barna å få kjennskap til naturen, bærekraftig utvikling og samtaler rundt kortreist mat.  
 
 
Opplevelser, erfaringer og refleksjon 
Når vi lager drivhus sammen med barna i barnehagen, skaper det gode muligheter for å la barna lære av naturen og utvikle respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen. Gjennom å følge et frø frem til plante, gir det muligheten for å la barna stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger rundt det de opplever og erfarer.  
Det å lage drivhus i en pose vil også synliggjøre naturfenomener og gi muligheten til å reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen, som for eksempel hvorfor posen er mer oppblåst mot slutten av dagen enn på morgenen, eller hvor alle vanndråpene inni posen kommer fra.  
La barna ta del i prosessen, og gi dem tid og anledning til å stille spørsmål. La barna erfare og reflektere rundt det som skjer. Samtaler rundt drivhuset og hva som skjer inni det kan bidra til økt begrepsforståelse hos barna hvis vi er bevisste på hva vi formidler. 
Ved å lage personlig tak til drivhuset, tar barnet i bruk fantasien, kreativ tenking og skaperglede. Det er også en aktivitet som kan legge til rette for samhørighet og kreativitet ved at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.  
 
Aktiviteter og nyttige tips 
 Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager er bindeledd mellom forskning, utdanning og praksisfelt. På vår nettside og facebookside deler vi blant annet tips til aktiviteter du kan gjøre med barna, kurs og kompetanseutvikling for barnehageansatte og ledere, webinarer og artikler om forskning i barnehagesektoren.