Marianne Ree Stipendiat Universitetet i Stavanger, Fakultet for kunst og utdanning E-post: marianne.r.serheim@uis.no Hva forsker du på? – Jeg forsker på medvirkning i felleskap, slik det kommuniseres og forstås i barnehagens hverdagsaktiviteter i tre norske barnehager. Jeg undersøker gjennom gruppeintervjuer med 5-åringer hva barna beskriver som kjennetegn på hva som […]
Aktuelt
Det viktige lekemiljøet i barnehagen
Leken har en sentral plass i barnehagen og er en naturlig del av barnas hverdag. Barn leker fordi de har lyst, og ifølge Lillemyr (1999) kan vi si at lek er den grunnleggende livs- og læringsformen barna kan uttrykke seg igjennom. Barn tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. […]
Har digitale verktøy noe å gjøre i naturen?
Når du tar med barna ut i skogen og lar sansene åpne seg kan vi både se, høre, kjenne på og ta imot inntrykkene rundt oss. Gjennom bruk av digitale verktøy kan disse inntrykkene forsterkes. Når barnehagen er ute på tur, har som regel minst én av de voksne en […]
Møt en forsker: Anne Grethe Baustad
Anne Grethe Baustad Stipendiat/Universitetslektor Nord universitet, Fakultet for lærerutd., kunst og kultur E-post: anne.g.baustad@nord.no Hva forsker du på? – Jeg forsker på kvalitet i barnehagen. Hvordan vi kan forstå samspillskvalitet i barnehagen og spesielt hvordan personalet kan forbedre samspillet sitt med barna. Mer spesifikt, så undersøker jeg hvordan et forskningsbasert […]
Få gode tips til hvordan barnehagene kan redusere plastmengden
Mange barnehager ønsker å redusere bruken av plast. Hanne Mette K. Vindvik i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager (NKFB) kan hjelpe deg og din barnehage i gang. I en undersøkelse gjennomført i 626 private barnehager i fjor høst viser at det er et stort ønske om å bruke mindre plast. For […]
– Viktige funn som vi kan ta rett inn i barnehagen og utdanningen
– GoBaN gir oss en flott mulighet til å reflektere over egen praksis, og vi kan se frem til nye funn fra studien i mange år fremover. Resultatene vi har fått presentert kommer vi til å bruke i utviklingen av vårt kompetansetilbud. Det sier direktør for Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager (NKFB), […]
Enkle grep for en bærekraftig barnehagehverdag
Plastforurensing og miljøgifter er to av vår tids store miljøutfordringer. Hvert minutt havner 15 tonn plast i havet. Det er mye – for mye! Når vi i tillegg vet at plast ikke blir borte, må vi ta grep. Forfatter: Hanne Mette Kristiansen Vindvik Stilling: Seniorrådgiver i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager […]
NKFB-stipendiat til GoBaN-konferanse
Stipendiat i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager (NKFB) presenterer sitt prosjekt under GoBaNs avslutningskonferanse 14. og 15. januar 2019 på OsloMet. I januar 2019 holdes sluttkonferansen for Norges største longitudinelle forskningsprosjekt innen barnehagefeltet. Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN) har gjennomført en større undersøkelse av hva som kjennetegner god kvalitet […]
Mat og måltider i barnehagen – en viktig pedagogisk arena
Barn som går i barnehagen fra ettårsalderen rekker å spise 3000 måltider i barnehagen før skolestart. Det betyr at mange barn spiser flere måltider i barnehagen enn de gjør hjemme gjennom barnehageårene. Er vi oppmerksomme på det? Forfatter: Hanne Mette Kristiansen Vindvik Stilling: Seniorrådgiver i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager Hanne […]
Lærende organisasjoner
Rammeplanen sier mye om hva en barnehage skal være og inneholde. Den er tydelig på hva personalet skal innenfor fagområdene, og den sier at barnehagen er en lærende organisasjon. Hva er en lærende organisasjon? Peter Senge definerer det på denne måten: «En lærende organisasjon er et sted hvor menneskene kontinuerlig utvikler sin […]