Forside » Friluftslivets uke – tirsdag

Friluftslivets uke – tirsdag

Barnehagebarn gjør ulike aktiviteter i skogen, naturlekeplassen.

Aktivitet: Er du like lur som reven?

Reven er en luring som har mange innganger og utganger i hiet sitt. Ta med tau i tursekken og la barna finne ulike veier gjennom «revehiet».

Barna på bildet har blitt inspirert av historien om «Den fantastiske Mikkel Rev» av Roald Dahl. Reven i historien har mange innganger og utganger i revehiet sitt for å slippe unna bøndene som vil fange ham. Barna har blitt enige om et felles startpunkt på klatrestativet, som de leker er inngangen til «hiet». Deretter klatrer de ulike veier gjennom klatrestativet. Men hvordan kan man være sikker på at de har funnet forskjellige veier gjennom «hiet»? Personalet kan berike barnas lek og legge til rette for matematiske erfaringer ved å tilby et tau. Når barna bruker tauet, blir det enklere å se de ulike veiene gjennom «hiet» og samtale om dem. Når barna klatrer gjennom klatrestativet på ulikt vis, utvikler de sin romforståelse.

Fra rammeplanen: Antall, rom og form

Fagområdet antall, rom og form handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.

Ifølge rammeplanen skal personalet bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen. Når barna skal beskrive og samtale om veien de har gått gjennom «hiet», er det lett å bruke ord som hit, dit, her, der og lignende. Personalet kan støtte barnas begrepsutvikling ved å aktivt bruke begreper om rekkefølge, retning og plassering. Relevante begreper er: først, deretter, sist, høyre, venstre, på skrå, gjennom, mot, fra, motsatt retning, samme retning, gjennom, inni, utenfor, rundt, over, under, på, mellom, foran, bak osv.

Når barna sammenligner veiene gjennom «hiet» får de erfaringer med ordene likt og forskjellig. Mange barn forstår når noe er helt likt og helt forskjellig, men med denne aktiviteten kan de også få erfaringer med delvis likt og delvis forskjellig. I denne aktiviteten kan barna erfare at selv om starten på to veier gjennom klatrestativet er lik, så kan veiene dele seg og bli forskjellige fra ett bestemt punkt i klatrestativet.

Personalet skal:

Legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barns lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler (s.54).
Inviter barna til å delta i samtalen ved å stille spørsmål som:

  • Fortell meg om veien du har gått gjennom hiet?
  • Hva er likt med din vei og en annens vei? Hva er forskjellig?
  • Hvordan kan vi se om veien gjennom hiet er lik en annen vei?
  • Hvordan kan vi se om veien gjennom hiet er forskjellige fra en annen vei?
  • Hvor mange ulike veier kan vi finne?

Utviklet av: Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, matematikksenteret.no

Oppskrift fra turmat.no: Det raskeste turbrødet

Bilde fra turmat.no

Ingredienser

  • 350 g hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 2 SS tørket rosmarin eller oregano
  • Vann
  • Olje (eller smør) til steking

Fremgangsmåte:

Før turen: Bland opp ønsket mengde av de tørre ingrediensene til turen i en pose eller boks, og ta med på tur. Sørg for at mel, bakepulver, salt og krydder er jevnt blandet ut.

Før spising:

  1. Bland ut ønsket mengde melblanding med vann. Begynn med en kopp mel til en halv kopp vann, og spe inn mer vann til deigen blir passe klissete men fortsatt henger sammen.
  2. Ha litt olje i en stekepanne
  3. Velt deigen over i panna, og trykk den ut til 1 cm tykkelse
  4. Stek i et par minutter på hver side. Brødet er klart når det har hevet ferdig under steking, og det høres hult ut om du banker med knoken på stekeskorpen.
  5. Server med ønsket pålegg og tilbehør.

Oppskrift hentet fra: https://turmat.no/oppskrifter/frokost/det-raskeste-turbrodet